Rob in 't Groen
email: rob@intgroen.net
telefoon: +31 650 678 071

PRODUCTEN | DOCUMENTATIE | CONTACT
LiteSport

Maak kennis met de nieuwe generatie deltavleugels met king post, de Moyes Litesport. De Litesport presteert gelijk als een wedstrijdvleugel, maar stuurt als een intermediate toestel. Dit maakt de Litesport geschikt voor zowel piloten die wedstrijden vliegen als piloten die recreatief vliegen. Het ontwerp en de ontwikkeling van de Litesport zijn directe afgeleiden van de ervaring en kennis die is opgedaan bij het ontwikkelen van de Litespeed. Daarmee heeft Gerolf Heinrichs, de hoofdontwerper van Moyes, naar wij geloven de beste delta met king post gemaakt.

Het prestatievermogen van de Litesport is onder andere te danken aan de dikke leading edge, de glasvezel tippen, en de computergestuurde fabricage van het doek. Deze aspecten zorgen gezamelijk voor een gave en strakke leading edge die nodig is voor het steken op hoge snelheid. De Litesport is, evenals de Litespeed gebouwd van een 62 mm dikke leading edge die voor veel stijfheid zorgt tegen buiging en voor een stevig basis punt van de sprog.

Het zeildoek is ontworpen en gefabriceerd met hetzelfde CAD/CAM systeem als dat is gebruikt voor de Litespeed. De precisie waarmee het doek wordt gesneden en samengevoegd zorgt voor een extreem gladde en gave vleugel. De Litesport wordt standaard gemaakt van Dacron, maar voor een betere prestatie wordt deze optioneel ook gemaakt van PX Mylar.

De kingpost van de Litsport is voorzien van het G-string compensatie systeem die er voor zorgt dat er in combinatie met een sprog slechts 1 luff line nodig is. Hierdoor heeft de vleugel minder weerstand en is deze minder zwaar. Wanneer de VG wordt aangetrokken komt het bevestigingspunt van de boven zijkabels naar beneden. Doordat de luff line van de Litesport, in tegenstelling tot bij andere vleugels, aan de boven zijkabels is bevestigd komt de trailing edge bij het aantrekken van de VG naar beneden. Dit geeft aanzienlijk betere prestaties op hoge snelheid. Ondanks deze toevoeging aan het VG systeem, is de VG toch erg soepel te hanteren.

Het bevestigingspunt van de luff line is 250 mm naar voren verschoven ten opzichte van de trailing edge. Dit zorgt voor een betere reactie van het achterlijk. Bij de meeste toestellen zal het achterlijk een grote kromming gaan vertonen, maar door het slimme bevestigingspunt zal het achterlijk van de Litesport zich meer gelijkmatig bewegen in verticale richting. Bij certificatietesten heeft deze techniek bijzonder gunstig bewezen.

De grote verstelmogelijkheid, die door de VG in combinatie met het G-string systeem wordt mogelijk gemaakt, dragen het meest bij aan de bijzondere eigenschappen van de Litesport. Wanneer de VG niet is aangetrokken, is het een slappe, flexibele vleugel met een hoge trailing edge voor starten, landen en thermieken. Wanneer men de VG aantrekt wordt de Litesport een strakke en vlakke vleugel voor hoge snelheden. Deze mogelijkheden maken de Litesport gemakkelijk te sturen en toch op glij competitief met de meeste topless toestellen tot en met 65 km/u.

Zoals geldt voor alle Moyes toestellen, heeft de veiligheid een belangrijk deel uitgemaakt bij de ontwikkeling van de Litesport. De vleugel stabiliteit is verbeterd door een iets grotere pijlstelling, vleugelverdraaiing en het geavanceerde ontwerp van de sprog in combinatie met de positie van de luff line.

Het toestel wordt standaard geleverd met aerodynamische uprights en een standaard speed bar met rubberen handgrepen. Uiteraard kan de Litesport ook geleverd worden met een fast bar en/of zoom a-frame.

Ondanks dat de kingpost heeft dit toestel zich tussen allerlei topless toestellen ook op het gebied van prestatie bewezen. In 2002 heeft Gerolf Heinrichs met een Litesport de laatste dag van de Australian Open gewonnen. In datzelfde jaar werd Jonny Durand Jnr met een Litesport kampioen van de staat New South Wales in AustraliŽ.

Het G-string compensatie systeem, met aangetrokken VG komen de boven zijkabels lager te hangen en daarmee zal indirect ook de eenvoudig uitgevoerde luff line ervoor zorgen dat het achterlijk naar beneden komt.
Het geavanceerde sprog ontwerp heeft voordeel van een stevig bevestigingspunt op de stijve leading edge en levert zo een grotere effectieve bijdrage aan de stabiliteit.
De enkele luff line is verder van de trailing edge afgelegen. Hierdoor is een groter deel van het achterlijk door de luff line beÔnvloed en wordt de gangbare grote kromming voorkomen.
Aanbiedingen
2e Hands

Deltavleugels
Sonic
LiteSport
LiteSpeed RACE S

Harnassen
Eaze
Contour
Matrix

LiteFlite
Dragonfly

Prijzen
Online Offerte

VOORPAGINA | PRODUCTEN | DOCUMENTATIE | CONTACT

© The contents of this website are copyright of Moyes Delta Gliders 2007.